Pokličite nas: +386 (0) 14 372 101
  |  
Do brezplačne dostave vam manjka še 50.00

Manca Lipoglavšek: Zamrzovanje

Reinterpretacija pravljice Deklica z vžigalicami

 

Grumova nagrada za mlado dramatičarko

 

 

DRAMATIS PERSONAE

 

AVTORICA

DEKLICA

DEČEK

OČE

MATI

 

 

PROSTOR IN ČAS

Tukaj in Zdaj.

 

OPOMBE

Velike začetnice in ločila, uporabljena neslovnično, nakazujejo ritem in poudarke.

Pike (.) v vrsticah brez drugega teksta nakazujejo pavze.

/ nakazuje simultan govor.

Kjer je dogajanje napisano v več stolpcih, naj se bere vse naenkrat, čez celo stran.

Besedilo vsebuje teme, motive in posamezne citate dramskih besedil:

Simon Stephens: Harper Regan

Alice Birch: Anatomy of a Suicide

Duncan Macmillan: Vse sijajne stvari

Sarah Kane: Psihoza 4.48

Wajdi Mouawad: Požigi

Žanina Mirčevska: Odstiranje

Nina Kuclar Stiković: Skupaj sami ali jutri je v sanjah izgledal drugače

in gotovo še kakega drugega

ter poezije:

  1. S. Eliot: Votli ljudje

Robert Frost: Ogenj in led

Urša Majcen: ekosistem tišine

in gotovo še kake druge.

 

 

  1. RAZLOGI

Temna, mrzla soba. Soba, ki očitno pripada dekletu. Deklici? Najstnici. Veliko rožnate, veliko plišastih živali, veliko pozunanjenih znakov dekliškosti. Na splošno veliko stvari. Mehke odeje, mehke blazine, igračke, nakit, vse sorte drobnarije. Soba bi lahko bila zelo udobna, če ne bi bila tako zanemarjena. Takšna je, kot da v njej nihče ne bi živel že leta. Kot grad po stotih letih Trnjulčičinega spanca; princ očitno ni prišel. Povsod pajčevine in debela plast prahu. V sobi je tudi mrzlo. Zmrzuje.

Zdi se, kot da se prah nabira tudi na DEKLICI, ki sedi na tleh. To je skoraj odrasla deklica, deklica, ki bi ji težko še rekli otrok, a vendarle je deklica. Ima mogoče šestnajst, sedemnajst let, ampak je drobna in suhcena, z velikanskimi očmi. Deklica se ne premika. Če ne bi videla, da diha, ne bi mogla biti prepričana, da je živa. Ne počne ničesar drugega, kot da strmi v steno.

Ne, to ni povsem res. Nekaj mrmra. Tako po tihem, da ne bi mogla biti prepričana, da res govori, če ne bi videla minimalnega premikanja njenih ustnic. Prisluhnem, kaj deklica mrmra.

  1. barve sončnega vzhoda najprej globoka črnina noči v katero počasi prikrvavi zaspana siva svetloba nato pa eksplozija oranžnih rdečih rožnatih ognjenih tonov ki se sčasoma omehčajo v jutranje sonce
  2. vroča čokolada s smetano posuta s kakavom in marshmallowi ki jo naročim v kafiču kjer me nihče ne pozna
  3. trenutek ko poskusim obleči hlače ki so mi bile do nedavnega premajhne in so mi kar naenkrat prevelike
  4. binge-watchanje trapastega sit-coma ki mi ga je priporočil deček z žalostnimi očmi ki ga je vzljubil preden sem se rodila
  5. iz kljubovanja kljubovanje je najboljša motivacija
  6. mehka dlaka prijateljičine mačke
  7. občutek čistoče po dolgi prhi
  8. razgled z vrha ljubljanskega gradu na sončen dan
  9. črni čaj z mlekom ki je prva stvar ki jo spijem zjutraj in občutek produktivne budnosti ki sledi
  10. kamilični čaj s sirupom sivke ki je zadnja stvar ki jo spijem ponoči in občutek zadovoljne zaspanosti ki sledi
  11. homoseksualnost
  12. homogenizirano mleko
  13. poezija sylvie plath
  14. proza virginie woolf
  15. dramatika sare kane
  16. filmi sofie coppola
  17. glasba lane del rey
  18. klišeji obožujem klišeje klišeji so klišeji z razlogom mogoče sem zato jaz tak velik kliše ne ne ne ustavi misli ustavi konje ne gremo tja ne razmišljaj o tem bodi pozitivna tukaj smo pozitivni
  19. občutek zmagoslavja ko uspešno preprečim svojim mislim da bi me odnesle nekam kamor nočem iti

 

Želim prisluhniti deklici. Naj deklica spregovori.

  1. PRAVLJICE

 

Avtoričina delovna soba. To se pravi, moja delovna soba. Masivna lesena pisalna miza, na njej prenosni računalnik. Poleg njega kup papirjev, knjig, zapiskov. Želim si, da bi bila pospravljena, ampak nikoli ni. Enako velja za celo sobo. Povsod navlaka, ki je nikoli nimam motivacije pospraviti: skodelice, v katerih je nekoč bil čaj, na pol prebrane knjige, na pol popite steklenice vina, na pol dogorele sveče, na pol napisani osnutki. Velika okna, skozi katera bi prodirala jutranja svetloba, če to ne bi bil december in to ne bi bila Ljubljana. Tako se skozi okna ne vidi ničesar razen čiste beline pristne ljubljanske megle.

Za pisalno mizo sedim jaz, AVTORICA. Na nasprotni strani mize v velikem črnem naslonjaču sedi Deklica. Vse skupaj precej spominja na psihiatrično ambulanto. V tem primeru najbrž jaz privzemam vlogo psihiatrinje.

 

AVTORICA                         Pozdravljena. Dobrodošla.

.

.

Ničesar ne reče.

.

.

Poglej me.

.

Pogleda me s svojimi velikimi očmi. Modre oči ima, ledeno modre.

.

Vstani, pridi bližje. Rada bi si te bolje ogledala.

DEKLICA                             A je to ta del kjer jaz vprašam zakaj imaš tako velika ušesa in ti odgovoriš da te lažje slišim in jaz vprašam zakaj imaš tako velike zobe in ti rečeš da te lažje / požrem

AVTORICA                         Napačna pravljica.

.

DEKLICA                             Sori, ampak, what the fuck?

AVTORICA                         Prosim. A lahko samo narediš, kar te prosim? Jaz vodim ta pogovor.

DEKLICA                             Ne gre ti preveč dobro..

Kljub temu vstane. Stopi bližje. Neprijetno ji je. Žal mi je. Ampak jo moram Videti.

Tako je drobna. A sploh kaj jé? Zaradi tega je videti še mlajša, kot je. Ampak njene oči so stare. Opazujem jo.

.

.

.

.

AVTORICA                         Hvala.

Deklica se usede, olajšana. Gleda me.

.

.

.

.

DEKLICA                             quick question: kdo si in zakaj sem tukaj?

AVTORICA                         To sta bili dve vprašanji.

.

Ni ji smešno.

.

Oprosti. Jaz sem … Piska? Joj, ne, to je obupna beseda. Pisateljica, dejmo rečt. Dramatičarka. Dramatesa? Avtorica? Avtorica. Ja, dejmo si tako rečt. Pišem dramo. Mislim, moram napisat dramo. Za izpit, na faksu. Moram napisat Dramo, ki je priredba Deklice z vžigalicami.

DEKLICA                             Česa?

AVTORICA                         Saj veš, pravljica. Hans Christian Andersen. Ena punčka prodaja vžigalice na božični večer in nihče jih ne kupi, zato se ona zavleče v nek kot in prižiga te vžigalice in zraven halucinira stvari ki si jih želi.

DEKLICA                             Aja, ja. Najprej halucinira ogenj al peč al neki, da ji je toplo, pol halucinira pojedino

AVTORICA                         ja, in pečeno gosko ki dobesedno oživi

DEKLICA                             in pol halucinira nek perfekten božič z igračami in lučkami in takim sranjem ampak v resnici so to sam zvezde in simptomi podhladitve in pol halucinira / babico

AVTORICA                         babico

DEKLICA                             ker je bila babica edina ki jo je imela rada in hoče bit z babico in babica jo odpelje s sabo v nebo ampak

AVTORICA                         Plot Twist

DEKLICA                             babica je mrtva in ko jo je odpeljala s sabo je deklica v bistvu umrla ker je zmrznila.

AVTORICA                         Zmrznila je, to že, ampak bolj pomembno je, da je Hrepenela

DEKLICA                             res bi bilo lepo da te nekdo odpelje v nebo ne ne ne jebeš to res bi bilo lepo Zmrzniti

AVTORICA                         Kaj?

.

.

.

.

DEKLICA                             sam pravim da verjetno je bilo Deklici res boljš ko je zmrznila. Ni ji blo treba domov, kjer bi jo oče … »natepel«, mislim da je beseda ki jo uporabi, ni ji bilo treba več bit lačna, ni je več zeblo, ni ji bilo treba več čutit bolečine. Ko Zmrzneš, ne čutiš ničesar več. Prepričana sem da je bilo deklici Boljše ko ni čutila ničesar več.

.

.

AVTORICA                         Zanimivo razmišljaš. Povej več.

.

.

DEKLICA                             Nikol nisem marala te pravljice.

.

AVTORICA                         Zakaj?

DEKLICA                             Preveč krščanska. Super, tamala je zmrznla, bodte žalostni, nabil vam bom katoliško krivdo, oh ne kruti svet je kriv da je zmrznla, ampak ne sej ne, v bistvu je vse okej ker gre v nebesa k babici, hepi ending, bomo mal ignorirali vse realne implikacije. Ne hvala. Kakšna nebesa, lepo te prosim.

AVTORICA                         Mene ne zanima nič od tega. Moja drama ne bi imela veze s tem. Pisala bi rada o dekličinem Hrepenenju. O Željah, ki se manifestirajo, ko prižge vžigalico. Kako je tako globoko hrepeneti, da goriš od želje?

DEKLICA                             Kdo pa dandanes še hrepeni?

AVTORICA                         Po čem ti hrepeniš?

.

.

.

DEKLICA                             Okej, too much. Glej, sori, lepo te je bilo spoznat, al neki, Gospa Avtorica, ampak še vedno mi nisi niti odgovorila, zakaj sem tukaj, tako da bom js zdej počasi šlaaaa

AVTORICA                         Ne! Ne, ne moreš it.

DEKLICA                             Prosim?

AVTORICA                         zakaj si tukaj je napačno vprašanje pravo vprašanje je Kdo Si ti si moj dramski lik pisati želim o Tebi

.

.

.

DEKLICA                             o, lol

AVTORICA                         prosim a lahko pišem o tebi prosim pusti mi da te spoznam

DEKLICA                             Zakaj hočeš pisat o meni?

AVTORICA                         ti si moj Dramski Lik

DEKLICA                             to ni odgovor. Zakaj o meni?

.

AVTORICA                         ker si Deklica

.

DEKLICA                             o, lol

AVTORICA                         joj ne oprosti to je zvenelo ful narobe

DEKLICA                             To je bilo žaljivo, žaljivo do mene, in niti ne prvič

AVTORICA                         ja vem, oprosti, oprosti, hočem samo – pisati želim o moderni deklici in njenih hrepenenjih in ti si

DEKLICA                             Jaz nimam hrepenenja.

.

.

AVTORICA                         Ničesar si ne želiš?

.

DEKLICA                             Ne.

.

AVTORICA                         Zakaj ne?

.

.

.

DEKLICA                             Zakaj hočeš sploh pisat to? Ne mislim mene. Zakaj deklica, zakaj hrepenenje, zakaj ta pravljica?

AVTORICA                         Jaz sprašujem, Jaz vodim ta pogovor

DEKLICA                             ne, lubica, ga ne. odgovori.

AVTORICA                         Saj si je nisem izbrala. Profesorica mi je naložila adaptacijo te pravljice ker sem tudi jaz Deklica

DEKLICA                             o, lol

AVTORICA                         in zdaj smo kjer smo.

.

DEKLICA                             Dve deklici, ki sva tu zato, ker sva deklici. Sfukano.

.

.

.

.

Nočeš pisat o meni.

AVTORICA                         ja hočem

DEKLICA                             Ne, nočeš. Nočeš me spoznat. Nočeš kopat po meni.

AVTORICA                         Zakaj?

DEKLICA                             Jaz nočem kopat po sebi

AVTORICA                         Zakaj?

DEKLICA                             Kaj če se tuki dogaja več kot si misliš?

AVTORICA                         ja, prosim, rabim snov za dramo

DEKLICA                             Kaj, če najdeš več kot Deklico?

AVTORICA                         ja ja ja moram najti več kot samo deklico rabim Protagonista rabim Dramski Zaplet rabim Dramsko Dejanje rabim Dramo

DEKLICA                             Kaj če najdeva več kot bi hoteli?

AVTORICA                         Kaj če najdeva tvoje hrepenenje?

DEKLICA                             Jaz Nimam Hrepenenja

AVTORICA                         A bova našli razlog, zakaj nimaš hrepenenja?

DEKLICA                             nočem

AVTORICA                         Moram poskusiti.

DEKLICA                             nočeš

AVTORICA                         Pusti mi, da te spoznam.

.

prosim reci ja prosim reci ja prosim prosim brez tebe nimam drame

.

DEKLICA               Samo zapomni si, da si si sama kriva.

Komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Shopping Cart